Dla pokolenia Z, najmłodszego pokolenia dorosłych (18-26 lat), różnorodność i internacjonalizm są zupełnie normalne, co sprawia, że kuchnie, smaki z całego świata i powiązane z nimi produkty spożywcze nie są niczym nadzwyczajnym. Co zatem mogłoby zaskoczyć tych konsumentów? Jak można dostosować produkty do percepcji i zachowań Zetek?
Każdy lubi coś innego
Pokolenie Z charakteryzuje się indywidualizmem. Zetki oczekują, że jedzenie będzie można dostosować do ich indywidualnych potrzeb, chcą być zaskakiwani zmianami i nowymi smakami. Według ekspertów, najwyższym priorytetem dla członków tego pokolenia jest możliwość indywidualnego komponowania dań i dostosowywania wielkości porcji do ich zapotrzebowania energetycznego. Członkowie pokolenia Z wychowywali się w rodzinach, w których rodzice preferowali naturalne produkty jako przekąski dla swoich dzieci. Dlatego pozytywnie postrzegają produkty oznaczone jako „świeże”, „organicze” lub „eko”. Zdrowe odżywianie jest dla nich ważne, często kojarzone z dietą opartą na roślinach.
Jedzenie dobre dla środowiska i zdrowia
Wychowując się w erze zmian klimatycznych, kurczących się zasobów i rosnącej świadomości ekologicznej, rozwinęli potrzebę zrównoważonego rozwoju i dbałości o środowisko. Jedna trzecia (33%) pokolenia Z twierdzi, że zrównoważony rozwój ma znaczący wpływ na ich decyzje dotyczące zakupów żywności i napojów. Dodatkowo, 50% uważa, że ich osobiste wybory w tym zakresie mają znaczący wpływ na środowisko. Co więcej, dla Zetek korzyści zdrowotne oznaczają dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne, które wyraża się w m.in. dobrym śnie (35%) oraz zdrowym trawieniu (29%).

Przekąski, Przekąski, Przekąski
77% osób z pokolenia Z deklaruje, że przekąsza co najmniej raz dziennie, przy czym jedna trzecia (34%) stwierdza, że przekąsza dwa razy dziennie. Wg badań najczęstszymi powodami są głód lub pragnienie (30%), nuda (27%) lub potrzeba pobudzenia (25%).
Ważne opinie online, ale zakupy w realu
Pokolenie Z to „digital natives”, nieznający życia bez Internetu i telefonu. Polegają na rekomendacjach i komentarzach, które znajdują na Snapchat, Instagramie i Twitterze. Dlatego obecność na tych kanałach i gotowość do interakcji z innymi użytkwnikami są dziś kluczowe.
Z drugiej strony, ponad 4 na 10 członków pokolenia Z uważa zakupy za przyjemne, i są bardziej skłonni do robienia zakupów spożywczych w sklepach (74%) niż online (26%). Zakupy w sklepie są również ich głównym źródłem informacji o produkcie (61%), znacznie przewyższając inne źródła, w tym media społecznościowe (43%), słowo ustne (32%) i konwencjonalną reklamę (29%).
Źródła: Mintel, Technomic, NPD Group, International Food Information Council, PLMA