Dlaczego konsumenci rezygnują z tradycyjnego pieczywa?

Tradycyjne pieczywo stopniowo ustępuje miejsca nowym alternatywom, a konsumenci podejmują decyzje zakupowe z uwzględnieniem różnorodnych czynników. Oto trzy kluczowe przyczyny tego trendu.

Krótki BBD

Jednym z głównych powodów, dla których konsumenci rezygnują z tradycyjnego chleba, jest lepsza data przydatności do spożycia (ang. best before date, skótowo BBD) oferowana przez produkty takie jak na przykład wafle ryżowe i kukurydziane, czy inne suche pieczywo. Ich BBD sięga nawet roku, a produkt zachowuje przez ten czas świeżość. Trend potwierdzają dane. Jak podaje Mintel, aż 39% kupujących w Wielkiej Brytanii decyduje się na zakup pieczywa, biorąc pod uwagę jego długi okres przydatności do spożycia. Ten odsetek wzrasta do 45% wśród osób z ograniczonym budżetem.

Chcemy mniej marnować

Trend zero waste, związany zarówno z ekologią jak i ekonomią, jest kolejnym kluczowym czynnikiem. Konsumenci, zaopatrując się w produkty o długim okresie przydatności do spożycia, redukują ilość marnowanego jedzenia. Oszczędzanie staje się nie tylko kwestią ekologiczną, ale również ekonomiczną. Mniej marnowania oznacza mniej wydanych środków finansowych na kolejne zakupy.

Diety eliminacyjne – np. bezglutenowa

Wzrost popularności diet eliminacyjnych, zwłaszcza eliminacji glutenu ze spożywanych pokarmów, przyczynia się do odstawiania tradycyjnego pieczywa. Produkty bezglutenowe, takie jak wafle ryżowe, stają się atrakcyjną alternatywą dla osób z nietolerancją glutenu lub cierpiących na celiakię. Dzięki bezglutenowym zamiennikom osoby te nie muszą rezygnować ze swoich przyzwyczajeń żywieniowych, czasem nawet wzbogacają swoją dietę o więcej kolorowych warzyw i owoców.  

Co więcej?

Alternatywy pieczywa, takie jak wafle, prócz bezglutenowości i długiego terminu przydatności, oferują dodatkowe korzyści. Pełnoziarnistość to jedna z najczęściej poszukiwanych przez konsumentów cech, a jednocześnie benefit jakim mogą poszczycić się wafle ryżowe i kukurydziane. Wypiekane z całych ziaren, bez użycia tłuszczu, są lekkie i przyjemnie chrupią. Można je spożywać jako gotową przekąskę lub łączyć z różnorodnymi dodatkami, takimi jak warzywa, owoce, pasty czy smarowidła. Ich chrupiąca struktura przyczynia się także do odstresowania, co śmiało można zaliczyć jako kolejną korzyść ze spożywania tego rodzaju produktów.

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Udostępnij:
Autor:
Czytaj także:

Snacking 2025: chwile, które napędzają kategorię

W 2025 roku snacking to mniej „przekąska”, a bardziej moment: mała nagroda po długim dniu, (…)

4 września 2025
Przeczytasz w 3 min

CASE STUDY: Siła innowacyjnej przekąski i skutecznej ekspozycji

Cel Celem było wprowadzenie nowego produktu – High Protein Snack – jako zdrowszej alternatywy dla (…)

25 sierpnia 2025
Przeczytasz w 1 min

Snacki białkowe – czy to już nowy standard rynku?

Globalny rynek przekąsek zmienia się, ponieważ konsumenci poszukują zdrowszych opcji. Zgodnie z danymi Innova Market (…)

18 października 2024
Przeczytasz w 2 min